Imarcon > Strategie > Vijf website modellen en doelen

Vijf website modellen en doelen

Om tot doelstellingen van een website te komen zijn er twee aspecten altijd aanwezig : verhogen van omzet/winst en verlagen van kosten.

Kijken we specifieker naar welke rol een website voor u kan vervullen dan komen we tot een vijftal basis modellen en kunnen we de doelstellingen nog concreter formuleren.

  1. Verkoopmodel
    • Realiseren van direct online verkopen
    • Verhogen aantal bezoekers
    • Verhogen conversieratio
    • Verhogen gemiddeld orderbedrag
    • Verhogen aantal herhaalbezoeken en -aankopen
  2. Leads generatiemodel
    • Genereren van potentiële klanten via de website
    • Verhogen aantal bezoekers
    • Verhogen conversieratio
    • Verhogen kwaliteit van de leads
  3. Brandingmodel / merkbeleving
    • Creëren van merkvoorkeur en vergroten van loyaliteit van klanten
    • Verhogen aantal bezoekers
    • Verhogen frequentie van bezoek
    • Verlengen van duur op website
    • Verhogen van interactie bezoeker
    • Maximaliseren van gebruikerservaring
    • Communiceren van merkwaarden
  4. Uitgeefmodel
    • Genereren van inkomsten uit advertenties en/of abonnementen
    • Verhogen aantal bezoekers én pageviews
    • Verhogen aantal clicks op advertenties
    • Maximaliseren opbrengst per pagina
    • Verlengen duur van bezoek
    • Verhogen aantal herhaalbezoeken
    • Verhogen conversieratio
    • Verlengen duur van abonnementen
  5. Informatie- en servicemodel
    • Verlagen van kosten door inzet van een online kanaal en vergroten tevredenheid van klanten
    • Tijdig en volledig informeren relevante doelgroepen
    • Verhogen percentage informatievragen via het web
    • Vergroten toegankelijkheid van informatie op het web
    • Vergroten klanttevredenheid en verbeteren online klantervaring

Over het algemeen valt een website in één van bovenstaande categorieën en kan een tweede categorie worden gebruikt om nevendoelen te formuleren. Het is al een stuk eenvoudiger om uw online doelstellingen en concreter te formuleren als er een duidelijke keuze is gemaakt.

Verder kunnen we daarna gerichter bepalen welke online marketing instrumenten en middelen het beste aansluiten bij deze doelen.