Imarcon > Mobiele Website > QR codes en een mobiele website

QR codes en een mobiele website

Elke zaterdag speur ik in de krant op zoek naar QR-codes (Quick Response). U weet wel die zwart – witte blokjes die steeds vaker bij advertenties worden afgedrukt.

QR code
Eigenlijk zijn het een 2 dimensionale streepjescodes waarmee je met een mobiel apparaat bijvoorbeeld direct naar de betreffende website wordt gelinkt. Op deze wijze kan de adverteerder extra en interactieve informatie aanbieden die niet op print mogelijk zijn.

 

Elke keer als ik weer een QR-code probeer ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren. Maar vaak word ik teleurgesteld. Teleurgesteld doordat het niet werkt of totaal iets anders doet dan je mag verwachten. In eerste instantie was ik van plan om hier een reeks van missers met of zonder naamsvermelding te plaatsten. Ik laat het echter bij een aantal tips voor bedrijven die QR codes willen gaan toepassen.

Hierbij een paar tips :

  1. Bedenk en formuleer het doel dat u wilt bereiken
  2. Maak de QR code niet te klein, met genoeg contrast
  3. Zorg dat u een mobiel vriendelijke / geschikte website heeft
  4. Link naar een specifieke en relevante pagina
  5. Maak je resultaten meetbaar
  6. Test de gemaakte QR-code!

Bedenk en formuleer het doel dat u wilt bereiken met een QR-code vermelding

Zoals elke (Online) Marketing activiteit weet wat u wilt bereiken. Doe het niet omdat iedereen het doet of dat interessant lijkt. Denk na over het doel wat u wilt bereiken en maak dit concreet, specifiek en meetbaar. Waar wordt de bezoeker naartoe gebracht, wat wil ik dat hij/zij daar gaat doet.

Maak de QR code niet te klein, met genoeg contrast

Een te kleine QR code is voor sommige mobiele telefoon lastig om te herkennen, let ook op genoeg contrast. Verwijs naar een korte url. Dit geeft een minder complexere QR code.

Mobiele website

Dit is de meest voorkomende misser die ik tegenkom. Een website die niet geschikt om op een mobiele telefoon te bekijken. QR-codes worden juist met mobiele telefoons gescand. Gebruik geen flash op uw website aangezien iphone en ipad hiervoor niet geschikt zijn en zorg dat de website snel laadt.

Link naar een specifieke en relevante pagina op de website

Breng de bezoeker naar een pagina op uw website waar u verder gaat over het onderwerp. Maak gebruik van de interactieve mogelijkheden van het internet kanaal. Beloon de bezoeker dat hij/zij uw website op deze wijze bezoekt. Laat de bezoeker eenvoudig en snel doen wat u als doel heeft geformuleerd.

Maak je resultaten meetbaar en analyseer de resultaten

Meten is weten en geeft vaak aanleiding tot verbeteren. Verzamel het bezoekgedrag van dit segment binnen uw website analyse. Vergelijk de resultaten met uw gestelde doelen. Is het succesvol geweest?, waar haken bezoekers af?, Wat doen ze wat u niet verwacht? Wat kunt bij een volgende QR actie verbeteren?

Test uw QR-code

Ga zelf of laat iemand de code scannen en kijk wat er gebeurt.

One test is worth a thousand expert opinions