Imarcon > Mobiele Website > Mobiele website vaak eerste contactmoment met uw klant

Mobiele website vaak eerste contactmoment met uw klant

Mobiel internet is in Nederland aan een opmars bezig. De verwachting is dat de bestedingen via smartphones over vijf jaar in Nederland ruim 1 miljard euro zullen bedragen. Voor ondernemers biedt dit zeker kansen.

Kansen voor de ondernemer

De opkomst van mobiel internet zorgt voor een verandering in het gebruik van internet. Het traditionele internetten achter de desktop wordt steeds vaker vervangen door mobiel internet op smartphone of tablet. Dit kan altijd en overal. Kijk maar eens om je heen op straat, in de winkel, op het station, in een restaurant en op school. Iedereen gebruikt overal en altijd zijn mobiele telefoon, en al lang niet meer om te bellen. Deze verandering is zowel zichtbaar bij huishoudens als bedrijven, en zowel in de b-to-c markt als de b-to-b markt.

Mobiel internet in vijf jaar groter dan regulier internet

Volgens onderzoeksbureau Forrester zullen de verkopen via smartphones (mobile commerce of m-commerce) over vijf jaar in Europa goed zijn voor 8% van de totale retailmarkt. Dit komt neer op een bedrag van circa 19 miljard euro. Daarnaast blijkt dat de penetratie van smartphones in Europa de komende jaren stijgt van 46% in 2012 naar 70% in 2015. De penetratie van mobiel internet stijgt over dezelfde periode van 42% naar 57%. Ook de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley voorziet een snelle groei van mobiel internet.

Volgens de zakenbank zal binnen nu en vijf jaar het aantal mensen dat gebruik maakt van mobiel internet groter zijn dan het aantal mensen dat via de desktop het internet op gaat.

Mobiele website als eerste contact moment

Mobile commerce bevat niet alleen verkopen via smartphone of tablet, maar betreft ook alle communicatie tussen het bedrijf en de klant. Een mobiele website of app is vaak het eerste, en belangrijkste, contactmoment tussen klant en bedrijf. Door alle technologische mogelijkheden wordt het voor bedrijven steeds moeilijker om klanten vast te houden. Met een mobiele website of app voldoe je als bedrijf in ieder geval aan de verwachtingen van de klant. Hierbij gaat het overigens niet alleen om online verkopen, maar ook om de mogelijkheden van product- en prijsvergelijkingen, het geven van kortingen en het zoeken van een restaurant of winkel in de nabije omgeving.

En je hebt maar 1 mogelijkheid voor een eerste indruk.